Erindringer fra den sidste sommer med fred, 1939
Af Hans Lohmann Andersen
I 1938 startede et firma, Cub Aircraft Co., en samlefabrik på Lundtofte flyveplads nord for København for små, billige 2 personers sportsfly som et led i at popularisere flyvningen også for menigmand. Prisen var mellem 8000 og 12000 kr. Alt efter udstyrsniveau. Flyveuddannelsen var inkluderet i prisen! I Odense anskaffede bilfirmaet Skandinavisk Motor Co. 2 stk. Piper Cub J 3 til skoleflyvning og rundflyvning fra den daværende Marslev Flyveplads. Dette medførte igen, at Åsum Sogn særdeles tit blev overfløjet af disse skolefly, og lyden af de små 45 HK Continental motorer blev et kendt lydbillede i sognet.
Om søndagen cyklede min ældre bror, Helge, og jeg sammen med far til Marslev for at se utallige starter og landinger under rundflyvningerne. Flyvning havde jo endnu lidt eventyrligt over sig. En rundflyvning kostede så vidt jeg husker 5 kr. Vi var ret ivrige efter at få en tur, men eftersom far var ret skeptisk med hensyn til sikkerheden i de små maskiner, sagde han altid: I skal ikke op i det pindeværk!!!
To fhv. militærflyvere, Kløverpris og Holger Petersen, der senere blev salgsdirektør ved bilfirmaet Bylov i Odense, underviste og fløj rundflyvning.
Forsommeren endte tragisk: 29. juni styrtede den ene af de to Piper Cub ned i Vestergade i Svendborg, og begge i maskinen blev dræbt på stedet. En helt nyuddannet pilot fløj fra Marslev til Svendborg med en kammerat som passager.
Ulykkesårsagen var helt sikkert en uforsvarlig lav flyvning over Svendborg, men flyvelæreren, Kløverpris, tog sig senere af dage, da han blev bebrejdet, at han havde glemt at fjerne styrepinden fra passagersædet, således at en utilsigtet indgriben fra passageren kunne have medvirket til ulykken.
Så gik 57 år! En dag i sommeren 1996 bragte Fyens Stiftstidende et interview med den godt 80 årige pilot, Erik Malmose, der bl. a. havde haft et firma for landbrugsflyvning før sprøjtning af landbrugsafgrøder blev forbudt af miljømæssige årsager.
Han havde dyrket sprøjteflyvning såvel i Danmark som i afrikanske lande. Årsagen til interviewet var, at Malmose havde erhvervet et amerikansk veteranfly af typen Piper Cub. Eneste forskel i forhold til 1939 modellerne var en kraftigere motor.
Jeg ringede til Malmose og spurgte, om jeg kunne få et kik på den. Jeg var velkommen, og da jeg kom ned til hans lille landejendom på Horne Land ved Fåborg, sagde han straks: Vi flyver da lige en lille tur. Da jeg fortalte om min fars betænkeligheder 57 år tidligere, sagde han: Det er skam ikke noget pindeværk. Så fik jeg en utrolig flot tur ud over det sydfynske øhav, inden vi lige rundede klokketårnet i Fåborg.
Så fik jeg alligevel en tur i en Piper Cub med 57 års forsinkelse, og jeg skulle endda ikke af med 5 kr. og fik endda et fint kaffebord bagefter sammen med ægteparret Malmose!
Under 2. Verdenskrig deltog Malmose i modstandsarbejdet sammen med Marie og Erling Frederiksen, Lunden, hvorfor jeg også kort efter flyveturen traf Erik Malmose i Åsum Kirke ved Erling Frederiksens bisættelse i 1996. Ved den lejlighed gav han mig et foto med min ringe person foran Piper Cuben. Han tog altid et billede af dem, som han fløj med!
Selv at eje en Piper Cub: Det var een af de utallige uopfyldte drømme, jeg som 8 årig gik med! Men hvad, det er gået alligevel!!
Det lille ydmyge skolefly fra den daværende Marslev flyveplads i 1939, der var en hyppig gæst i luften over Aasum Sogn blev, i kraft af 20.000 producerede eksemplarer, det mest anvendte skolefly i århundredet, og under anden verdenskrig fik 80% af piloterne i U.S.A. deres første flyvetimer i en Piper Cub.
Med venlig hilsen.
Hans Lohmann Andersen